مراجعة فيلم Lions for Lamps 2007

كَتبهفي 3 أكتوبر 2018

مساء الخير أو صباح الخير على حسب التوقيت إللى بتسمعني فيه، أنا ندى هشام ودي.. مراجعة فيلم.. Lions for lamps .

الحرب الأمريكية في أفغانستان بتمثل ٣ وجهات نظر بـ ٣ حكايات بتحصل في نفس الوقت خلال زمن ساعة⏰.. السيناتور الأمريكي إللى بيأيد الحرب باستراتيجية جديدة، والصحافية المخضرمة في المجال السياسي، الأستاذ الجامعي والطالب ومناقشتهم الفكرية في دور المواطن والمجتمع، والصديقين في ميدان الحرب في آخر لحظات قبل الموت..

شوف التريلر من هنا:

الفيلم إخراج :

الفيلم إخراج روبرت ريدفورت .

الفيلم بطولة :

بطولة توم كروز , ميرل ستريب , أندرو جارفيلد و مايكل بينا .

توم كروز واحد من الممثلين التقال جداً في هوليوود لدرجة إنك ماينفعش تعلق عليه أو أصلاً مش بتلاقيله حاجة تلعق عليها 😄فتلاقي معاه روبرت ريدفورد وميرل ستريب، فيكون تقريباً الـ stuff قوي جداً مع بعضه..

الفيلم حلو ، بيدرس قضية مهمة جداً وهي الحروب الأمريكية في الشرق الأوسط وغرب آسيا🌏 وبيورينا القضية من وجهات نظر مختلفة، وده إداني شعور بالأمان إني كمواطن عربي أقدر أفهم رؤية الأمريكان للقضية دي من وجهات نظر غير إللي بشوفها دايماً من السياسيين على الشاشات الإخبارية .

فبدون حرق كده إنتا هتطلع فاهم أكتر المسار إللي بتاخده الأحداث الواقعية في الحياة مش بس في الفيلم..

تقييم الفيلم :

أنا هدي الفيلم ٩/١٠ وممكن أكون ببالغ شوية ولكن مش خايفة من المبالغة في تقييمه لأنه صراحة يستحق، تقديم الفكرة كان ممتاز، وماكنتش أتخيل إنها ممكن تتقدم في القالب ده وتنجح كده، ويمكن كمان المبالغة الحميدة هتخليني بشكل غير مباشر أرشح الفيلم للناس عشان يشوفوه.. مش هتغر أوي في السينما الأمريكية لأنها سينما عنصرية، فمهما حاولت تظهر حقايق الأمور بتظهرها زي ماهي شايفاها وكأنها كتاب مقدس للعالم، لكن يكفيني منها النظرة الموضوعية من غير ما تغلط في حد أو تطلع كأنها بلد بلا أخطاء.. م الآخر الفيلم حلو، روحوا شوفوه وشاركوني إيه كان شعوركم بعديه؟! 💜 IMDb: 6.2 Rotten tomatoes: 26℅ يعنيrate الفيلم سئ جداً والجمهور ماحبوش، وأنا فاهمة ده ليه.. ربما لاعتراضهم معاه جوهرياً، أو جرأة الفيلم شوية في عرض القصور في المنظومة الأمريكية في الحرب وده بيدمر شوية الحلم الأمريكي في إنها بلد السلام الأول… أو ببساطة ماحبوش الفيلم 😂✌ إلى لقاء آخر.. أفوتكم بعافية 👋”

اقرأ أيضاً  مراجعة للجزء التاني من سلسلة هاري بوتر

التعليقات

التعليقات


آراء القراء

اترك تعليقك

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.


Current track
Title
Artist

Background