مراجعة فيلم واتش مين watchmen

كَتبهفي 21 سبتمبر 2018

شوف التريلر من هنا:

سكريبت المراجعة :

” مساء الخير أو صباح الفل ع حسب التوقيت إللي بتسمعني فيه، أنا ندى هشام ودي.. مراجعة فيلم.. واتش-مين.. watchmen
مجموعة من الأبطال إللي بشكلٍ ما خارقين ولكن إتفككت مجموعتهم وتم إشهار شخصياتهم للعلن، بعد سنين من إعتزال البطولة بيتقتل فرد منهم!! بيحققوا خلف مقتله.
و بصورة أو بأخرى بيتكون الفريق من تاني، كل بطل بيحركه شغف معين عشان يرجع بطل خارق.. ولكن دايماً النهايات مش بروعة البدايات..
مراجعة فيلم واتش مين watchmen

مراجعة فيلم واتش مين watchmen

ابطال الفيلم :

الفيلم إخراج ( زاك سنيدر ) بطولة ( جاكي هيلي ) ( جيفيري دين مورجن ) ( بيلي كرداب ) ( باتريك ويلسون ) ( كارلا جونجينو ) (ماثيو جوديه ) و ( ميلان أكيرمان )
الفيلم من سينما الـ DC إنتاج وارنر بروس وليچندري،
القصة مرت بمراحل نضوج كتيرة قبل ما تظهر كفيلم .. من كوميك بوك comic book لـ رواية ( صنفتها الـ times من أحسن ١٠٠ رواية في التاريخ) لـ واتش-مين 😄
وخلال رحلة النضوج للأسف القصة فضلت تتحول وتتمسخ عن شكلها الأساسي وفقدت كتير من ملامحها الأصلية ويمكن ده سبب الإرباك… الناس كان رد فعلهم على الفيلم إما (تجربة هايلة) ودول في الأغلب قروا الكوميك بوك وحبوه أصلاً وماربطوش أوي بين السينما
وفن الرسوم الهزلية خاصة إن في حوالي عشرين سنة فرق بين الاتنين! أو كان رد فعلهم إنه (تجربة شنيعة)،
حاولت تحشر كوميك بوك في الشاشة، ودي واحدة من عيوب سينما DC وإللي بتتلافاها شركة زي Marvel Studios ببراعة 👌👏 ولكن خليني أرجع أحسن لنمط المراجعة بتاعي..
الفيلم في رأيي ممتاز جداً ماشوفتش زيه في كل أفلام السوبر هيروز كقصة وتنفيذ، الفيلم فيه جرأة وسياسة وحبكة وتخطي الحواجز بأشواط..

الإخراج :

الإخراج جميل جداً، بتوحشني لقطات الكاميرا المميزة إللي زي دي .. مش أي حد يخاطر ويشتغل ع المستوى ده..
طريقة العرض ( وإللي من تريكات الإخراج بردو ) الجو الرطب الممطر والميمي ميوزيك memes music، التصوير البطئ، والمسحة الكئيبة في ألوان الكادرات كانت عظيمة جداً وماشفتش منافس في إخراج حاجة مكلكعة كده وأسلوب الـ narrative كان ليه لمسة مؤثرة عليا وبحبه،
وده يفكرني بـ Sin City وشغل كونتن ترانتينو..
من أحلى وأجدر الشخصيات إللي تستحق مني ليها صقفة 👏 هو (جاكي هيلي) أو Rorschach كان الشخص الوحيد إللي مقنع في زحمة الفيلم كله، أداء نقلني في حتة تانية الصراحة..لدرجة إني كان نفسي أشوفه الـ ٣ ساعات كلهم ع الشاشة ومش هملّ..
مراجعة فيلم واتش مين watchmen

مراجعة فيلم واتش مين watchmen

تقييم فيلم واتش مين watchmen :

هدي الفيلم ٦/١٠ وده لأني برغم إني حبيته جداً إلا إني حسيته مبالغ فيه.. أولاً زمن الفيلم مع الأحداث ماكنش متناسق وده خلّا أهم الأحداث مثلاً تتفبرك في وقت أقل من الدراما إللي هي الحشو في النص، الـ jumping في فلاش باك الأبطال كان مشَتِتْ جداً وكان فوضوي كأنه مش مدروس، في النهاية فيلم حلو ودسم ومفيش زيه فعلاً 👌 a masterpiece ولكنه فوضوي بشكل مقرف😷.. IMDb إدته 7.6 و rotten tomatoes إدته 64℅ لو شوفتوا الفيلم أو لسه هتشوفوه، شاركوني رأيكم، وإيه أكتر بطل إتأثرتم بيه في القصة.. و.. أفوتكم بعافية.. “
اقرأ أيضاً  The maze runner : the death cure Review (2018)

التعليقات

التعليقات


آراء القراء

اترك تعليقك

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.


أكمل القراءة

Current track
Title
Artist

Background