Upgrade 2018 (movie review)

كَتبهفي 5 سبتمبر 2018

شوف التريلر من هنا:

جراي وزوجته عايشين في المجتمع بعد ما أصبح كل نشاط فيه بيقوم على الروبوتات الذكية، وخلال رحلة عودتهم للبيت بيتعرضوا لهجوم غريب، بينتج عنه قتل الزوجة وإصابة جراي بشلل تام، بعدها صديقه بيعرض عليه شريحة ذكاء صناعي جديدة، وجراي يوافق ويلاقي نفسه رجع يمشي ويتحرك، ولكن فجأة وبعد ماا اعتقد أنه مسيطر على الشريحة يكتشف إن هي إللي سيطرت عليه..

فريق التمثيل:

عندنا فريق صغير ومتواضع، في الدور الرئيسي (لوجان مارشال) في دور جراي، (بينيدكت هاردي) في دور فيست، (هاريسون جيلبرتسون) في دور إرون، (وبيتي جابريال) في دور كورتيز

إخراج:

لاي وانيل، وهو مخرج تقيل في أفلام الرعب وعمل أفلام زي insidious و saw أفلامه أغلبها بيعتمد على الغموض أكتر من الرعب وعلى الحركة إن أمكن ..

دردشة عن الفيلم:

فيلم upgrade كان واحد من الأفلام المنتظرة بالنسبالي، ولكن للأسف أسأت تقدير قيمته وكبرتها.. الفيلم مش سئ ولكنه مش جيد، التصوير ملغبط ما بين حركة الكاميرا مع جسم (جراي) ودي كانت super wow وبين التصوير الضيق وماكنش في تناغم بين الحركتين، يمكن فكرة الفيلم فعلاً مميزة مختلفة وأداء (لوجان مارشال جرين) كان ممتاز ولكن الكادر العام لاشى مجهود الراجل قصاد التصوير والأداء البطئ الممل لباقي فريق العمل.. الفيلم في رأيي عبارة عن ربع ساعة من أول ما شخصية (ستيم) بتتكون لغاية لما بيسيطر على (جراي) ماكنش في أي لزمة لحشو قصة دراماتيكية غير محنّكة وغير مقنعة وسط كل ده.. لفتة مهمة هي الـ opining بتاع الفيلم كان super creative فكرة تقديم شركات الإنتاج بصورة جديدة وبتعكس فكرة ومضمون الفيلم، وقد إيه الذكاء الإصطناعي خطير والكلام ده كله عارفينه من Artificial Intelligence ومن قبله كمان في أكتر من عمل ..

اقرأ أيضاً  A Quite Place Review 2018

تقييم المراجعة للفيلم: 6/10

IMDb: 7.6/10

Rotten Tomatoes: 87%

التعليقات

التعليقات


آراء القراء

اترك تعليقك

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.


أكمل القراءة

المقال التالي

Upgrade 2018 (movie review)


Thumbnail
Current track
Title
Artist

Background